2015-11-11

RECENZJA #Pozłacana rybka

Autor: Barbara Kosmowska
Tytuł: Pozłacana rybka
Liczba stron: 154
liczba rozdziałów: 41
Rok wydania: 2012
Seria: Plus minus 16
Wydawnictwo: Literatura

STRESZCZENIE:

Czternastoletnia dziewczyna o imieniu Alicja spędza wakacje na wsi u dziadków. Tam razem ze swoim aparatem Nikonem, który dostała od dziadka spaceruje i robi fotografie różnych rzeczy, zwierząt, ptaków, roślin. Robert, jej przyjaciel wyjechał do pracy za granicę żeby zebrać pieniądze na skrzypce. Alicja tęskni za nim, jednak po powrocie do domu okazuje się, że to nie jest najstraszniejsza rzecz na świecie (brak Roberta przy niej). Gorsze od tego jest to, że jej brat - pięcioletni Fryderyk "Jaszczurka" leży w szpitalu ciężko chory. Ta sytuacja sprawia, że dziewczyna znajduje wspólne tematy z nową żoną swojego ojca i zarazem mamą Frycka. Alicja obwiniała Miss Lata (mamę Fryderyka) za rozpad małżeństwa rodziców, lecz z biegiem lat zaczęła ją akceptować. Ich rozmowy pozwalają Alicji zrozumieć to wszystko, co dzieje się wokół niej. Mówi jej o problemach w szkole, z przyjaciółką, o anoreksji dziewczyny z klasy, o problemach miłosnych.
Jaszczurka. Tak przez kilka lat Alicja nazywała swojego brata. Lecz teraz to przezwisko nie było mówione obraźliwie tylko z miłością. Zrobiła też dla niego zdjęcie jaszczurki na wsi, które przyniosła mu do szpitala i razem z Fryderykiem planowali podróż wakacyjną wieś.
Alicja kupiła dla swojego brata rybkę oczywiście złotą. Jednak nawet rybka, która przez Fryderyka była określona „pozłacaną rybką” nie pomogła. Chłopak stawał się coraz bardziej słaby i nie miał siły nawet na zabawę, co chwilę odpływał w sen, nawet w trakcie rozmowy.
- Nasza przyjaźń miała być jak twierdza. A teraz okazała się dziecinnym szałasem. Co rusz się sypie.
-Wyjścia są dwa. Albo remont, albo wyprowadzka.
Strona 127, Pozłacana rybka, Barbara Kosmowska

MOJA OPINIA:

Książkę oceniam w skali od jeden do dziesięć na 7.
Frycek rozbrajał mnie swoimi wypowiedziami i tym że mówił tak otwarcie o śmierci. To był dla mnie szok. Takie małe dziecko mówi o śmierci ze spokojem, nie boi się.
Znalazł sobie „żonę – pielęgniarkę”, o której mówił na okrągło. Kolejna rzecz której się nie bał: szpital. Większość dzieci krzyczy, płacze, nie chce mieć podłączonej kroplówki czy pić syropków. Fryderyk był inny. Był odważny i dzielny.
Alicja była osobą z ogromem problemów, musiała, a raczej chciała pomagać wszystkim na około. Przez to czasami zapominała o sobie i swoim życiu. Mało kto wytrzymałby taki natłok wszystkiego. Jej mama nie miała dla niej czasu, chociaż sama pisała książkę o Astrid Lindgren o osobie, która wie wszystko o dzieciach i przekazuje to przez swoje książki. Dopiero pod koniec książki dostała olśnienia i spędzała coraz więcej czasu z Alicją. Każdy chyba chciałby być taki wytrzymały na „próby życia” jak główna bohaterka.
W książce brakowało mi trochę scen z Robertem i Alicją. Wiem, nie był to główny cel tej książki żeby pokazać ich miłość. Lecz oczekiwałam, że ich wspólnych spotkań będzie więcej. Spotkali się tylko kilka razy i w czasie jednej rozmowy telefonicznej mówili coś o zazdrości i koniec wątku związanego z nimi.
Pojawiały się też rozdziały w formie pamiętnika Alicji pod tytułem:"Listy do samej siebie". Dzięki nim można było lepiej zrozumieć, co czuje dziewczyna.
Książka w sam raz na wieczory , kiedy nikt nie ma ochoty na cokolwiek. Książkę czyta się bardzo szybko. Nim się spostrzeżemy jest zakończenie, które w połowie jest takie jak każdy by się spodziewał, a z drugiej strony nikt nie chce takiego zakończenia.

16 komentarzy :

  1. Nie dla mnie :D
    Mimo że mało stron to jednak nie przekonuje mnie ;/

    Pozdrawiam
    http://coraciemnosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię tego typu powieści. Takie lekkie i przyjemne! Idealne na zimne, jesienne wieczory! :)
    http://skrytaksiazka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak tylko nadarzy się okazja, to z chęcią po nią sięgnę, zwłaszcza, że zbytnio nie odstrasza swoją objętością. To teraz idealne dla mnie rozwiązanie, skoro przez szkołę nie mogę pozwolić sobie na pokaźne tomiszcza ;)

    Pozdrawiam,
    Czytelnicze turbulencje- klik!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydaję się być książką, która mówi o wielu wartościach w życiu...
    countrywithbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli tylko będę miała ochotę właśnie na taką lekką i szybką książkę, to będę pamiętać o tym tytule ;)
    Aleja Czytelnika

    OdpowiedzUsuń
  6. a mnie jakoś nie zachęciła, nie wiem, nie przekonuja mnie już książki o osobach poniżej 17 roku życia :)/K

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A szkoda bo w nich właśnie jest wszytko opisane tak jak jest naprawdę; )

      Usuń
  7. Czytałam kilka książek z tej serii i bardzo mi się podobały, chętnie kiedyś po tą sięgnę :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam kilka książek z tej serii i bardzo mi się podobały, chętnie kiedyś po tą sięgnę :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie~ Nataliaaa
    happy1forever.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się na pewno się nie zawiedziesz ^^

      Usuń
  9. Świetna książka <3
    Zapraszam do nas
    jeżeli ci się spodoba nasz blog-zaobserwuj(chętnie się odwdzięczymy)<3
    Czy mogłabyś poklikać u nas w linki?
    Ponieważ staramy się o pierwszą współpracę,a ty możesz nam pomóc :)
    fashion--twins.blogspot.com

    Pozdrawiam cieplutko <333

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie znak. Tylko nie Mroczny Znak. ^^
Komentuj, wyrażaj swoje opinie, bądź aktywny. Wiesz, ile to daje mi szczęścia? Każdy komentarz to wielkie wydarzenie. Nie jesteś tylko komentatorem. Jesteś najważniejszą osobą, jaka jest na świecie.
Dziękuje bardzo, że czytasz moje opinie i przemyślenia. Czuję się tym zaszczycona :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka