2015-12-02

RECENZJA #Oddam ci słońce


Okładka książki Oddam ci słońce 

Autor: Jandy Nelson
Tytuł: Oddam ci słońce
Tytuł oryginału: I'll give you the sun
Liczba stron: 374
Rok wydania: 2015
Wydawnictwo: Wydawnictwo Otwarte







STRESZCZENIE:

Jude i Noah. JudeiNoah. Rodzeństwo, przez tyle lat żyjące nierozłącznie z roku na rok oddala się od siebie. Jest spowodowane to różnymi wydarzeniami: śmierć mamy, śmierć babci, niedoszły rozwód rodziców.

Noah (13 - 14), odkrywa, że różni się od innych nie tylko przez to, że maluje przepiękne i prawdziwie obrazy ludzi, które podobają się wszystkim. Nawet Jude zauważa jeden obraz mężczyzny, w którym się zakochuje i oddaje za to słońce i kilka innych rzeczy. Chłopka marzył o tym by dostać się do szkoły CSA.
(Rodzeństwo dzieliło od zawsze miedzy siebie różne rzeczy: zwierzęta, otaczającą ich przyrodę. )
Chłopak uświadomił sobie (nie wiem jak to inaczej nazwać), że ma inną orientację seksualną. Poznał Briana, starszego o kilka lat swojego nowego przyjaciela, który nałogowo zbierał różne skały i kamyczki. Znajdowali zawsze wspólne tematy do rozmów i mimo sprzeczek nie opuścili nigdy siebie.
Jude (16), dziewczyna dostała się do szkoły CSA w przeciwieństwie do swojego brata. Jednak z roku na rok, a nawet z dnia na dzień radziła sobie coraz gorzej. Każda jej rzeźba kończyła jako zbiór okruchów. Dostała ostatnia szansę. Dowiedziała się o Guillermonie, który jest mistrzem w rzeźbieniu z kamienia. Stwierdziła, że taka rzeźba nigdy się nie zepsuje, będzie trwała na zawsze. Na początku artysta nie chciał się zgodzić na pomoc dziewczynie, jednak ostatecznie nauczał ją rzeźby. Jego pomocnik, Oscar od pierwszego spotkania podobał się Jude. Chciała wiedzieć o nim, jak najwięcej. Aczkolwiek on nie wiedział czy jest na to gotowy.
Jude cały czas martwiła się o brata. Pamiętała, jak chciał się zabić skacząc z klifu, gdy ich mama umarła.
Zapomniałabym: rozmawia z babcia, a zarazem najlepszą przyjaciółką z zaświatów
Bądź sobą. Wszyscy inni są już zajęci.

MOJA OPINIA:

Książkę oceniam w skali od jeden do dziesięć na 8. 
Ta lektura jest, hmm...nieszablonowa? Chyba to odpowiednie słowo. Nie spotkałam się dotąd z książką tak niesamowicie niezwykłą. Tyle emocji i spojrzenie na mniej więcej tą samą sytuację z dwóch różnych punktów widzenia. Chłopak dojrzewający, nie zauważający do końca, że życie jest trudne. Zakochany całkowicie w malowaniu i ....Brianie. I dziewczyna która nie radzi sobie z rzeczywistością i tym, że nie ma bliskiej osoby w postaci mamy i babci. 
Według mnie rozdziały są za długie. Nie spodziewałam się, że jeden rozdział będę musiała czytać cały dzień (oczywiście z przerwami). Aczkolwiek, podobała mi się to, że na zmianę Jude i Noah byli narratorami. Ten zabieg daje wielki plus książce. Przyznam, że najbardziej oczekiwałam na rozdziały z historią opisywaną przez Jude. A najdokładniej na informacje o Oscarze, którego od razu polubiłam. 
Okładka jest czarująca. To pół twarzy Noaha i Jude tak hipnotyzuje.
Chciałam zobaczyć obrazy, których nazwy powiały się co jakiś czas w nawiasie. Szkoda, że nie istnieją. Może jednak ktoś namaluje je i będę mogła zobaczyć te dzieła, a nie tylko je sobie wyobrażać.
I teraz to, co mnie samą zaskoczyło. Przeczytałam książkę całą -"od deski do deski" - z opisami. Nie opuściłam ani jednego słowa czy zdania. Wszystko przeczytałam. Rzadko się zdarza żeby opisy były ciekawe aż do tego stopnia, że chciało się jej czytać, jak najchętniej, czasami chętniej niż dialogi bohaterów.
Ogólnie rzecz biorąc książka cudowna. Pełna wartości i .... może nie wyciskacz łez, ale czasami są niezmiernie smutne sytuacje.

***
Po przeczytaniu tej książki zastanawiałam się, co ja bym oddała. Doszłam do wniosku po bardzo długich przemyśleniach (kilka niesamowicie nieziemsko nudnych lekcji), że wszystko mi jest potrzebne. Niektóre "składniki" przyrody tylko po to żeby żyć (drzewa, kwiaty, słońce). A inne np. białe róże przez moją sympatię do Igrzysk Śmierci albo śnieg przez zamiłowanie do zimy i : "Ulepimy dziś bałwana". Aczkolwiek z wielka chęcią oddałabym komuś innemu zabrudzone powietrze, ścieki, spaliny unoszące się w wcześniej wspomnianym  nieczystym powietrzu.
***
A Wy oddalibyście jakieś "składniki" przyrody za coś czego bardzo pragniecie?

36 komentarzy :

  1. z chęcią oddałabym pająki za dużo czasu na czytanie książek :) komary też można zamienić na coś bardziej pożytecznego :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeszcze po nią nie sięgnęłam, ale mam ją w planach:) Oddałabym ćmy, za więcej czasu. Te stworzonka mnie przerażają :D Pozdrawiam!
    Ich perspektywy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ćmy!!! Chyba też się ich boje chociaż ostatnio zachowują ode mnie bezpieczną odległość (dzieli nas szyba okna)

      Usuń
  3. Uwielbiam tę książkę! Ja również najbardziej oczekiwałam na rozdziały opisywane przez Jude... OSCAR.♥

    czasdlaksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie sięgnę po tą pozycję :)
    Pozdrawiam, Julka z bloga http://karmeloweczytadla.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że przypadnie Ci do gustu :)

      Usuń
  5. Czytałam już sporo dobrego o tej książce i chociaż czuję, że to nie do końca moja bajka, mam wrażenie, że warto się skusić :)
    Pozdrawiam,
    Olga

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam ją w planach w najbliższym czasie i nie mogę się doczekać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachwyci Cię (przewiduje przyszłość) :)

      Usuń
  7. Nie mogę się doczekać, aż sięgnę po tę książkę, bo planuję ją już od jakiegoś czasu ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Po Twoim opisie i tytule brzmi zachęcająco. Jak ją kiedyś dorwę, to na pewno przeczytam :)

    minimalistyczny.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. fajna recenzja
    obserwujemy?
    http://paolciapolcia16.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam czytać książki ;)
    http://strawberry966.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Podziwiam taką miłość do książek. Mi musi bardzo uwage ksiazka przyciagnac bym ja przeczytała.

    www.sylwws.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam i bardzocfjana recenzja ;)
    Co powiesz na wspólną obserwację ?
    Jeśli tak to zacznij i daj znaćMój blog

    OdpowiedzUsuń
  13. Muszę ja przeczytać ! Muszęęęęę!! :D Co powiesz na wzajemną obserwację ? :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com Odpowiadam na każdą obserwacje i propozycje wejść w linki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że przeczytasz książkę!
      Obserwuje!

      Usuń
  14. Zaciekawiła mnie, jak będę miała okazję to przeczytam :o <3

    amelia-bloog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. zapowaida sie ciekawa ksiazka, nie slyszalam o niej wczesniej :)/Karolina

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeszcze nie czytałam, bo jakoś nie mam czasu, ale po twojej opinii wnioskuję, że jest bardzo fajna i trzeba nadrobić zaległości.
    Buziaki :*
    http://in-the-book-word.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, właśnie jak najszybciej idź poszukiwać książki ^^

      Usuń
  17. Jestem przekonana, że książka pełna jest wartości, to nie pierwsza pozytywna opinia, jaką o niej czytam. Z pewnością zapamiętam ten tytuł, dzięki za polecenie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  18. To prawda- lektura zdecydowanie nieszablonowa. Fajny pomysł, niestety bohaterowie niezbyt przypadli mi do gustu, więc takie 6/10 :)

    OdpowiedzUsuń

Zostaw po sobie znak. Tylko nie Mroczny Znak. ^^
Komentuj, wyrażaj swoje opinie, bądź aktywny. Wiesz, ile to daje mi szczęścia? Każdy komentarz to wielkie wydarzenie. Nie jesteś tylko komentatorem. Jesteś najważniejszą osobą, jaka jest na świecie.
Dziękuje bardzo, że czytasz moje opinie i przemyślenia. Czuję się tym zaszczycona :)

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka